Preskočiť navigáciu

Výstup na Babie hory
Výlet s turistickou mapou VKÚ a.s. č. 102 – Orava - Beskid Zywiecki (Oravské Beskydy - Vodná nádrž Orava)

mapa
Dnes budeme putovať oblasťou "Babích hôr" - najvyššou časťou Oravských Beskýd. Je to kraj nesmierne krásny. Hlboké smrekové lesy, pásma kosodreviny, hôlnaté vrcholy na jednej strane, botanický a faunistický raj na druhej strane. A keď je čas, tak aj hubársky raj... Dosť lákadiel pre návštevu tohto odľahlého kúta slovenskej prírody.
Auto zaparkujeme na lúke Rabčická hoľa, kam sme prišli po ceste od Slanej Vody. Po modrej turistickej značke čoskoro prichádzame k Hájovni na Rovniach - Hviezdoslavovej horárni. Prezrieme si jej muzeálnu expozíciu i priľahlú novootvorenú výstavu Oravského múzea venovanú životu a tvorbe Mila Urbana. Odtiaľto nás už čaká postupné 2,5 hodinové dlhé stúpanie na Babiu Horu. Ideme po žltej turistickej značke. Hustými smrekovými lesmi a lesnými cestami postupne naberáme výšku až k prístrešku na Šťavinách. Les redne a vchádzame do pásma kosodreviny. Pri oddychovom prístrešku s tabuľou náučného chodníka naberáme čerstvú vodu, fotíme krásne paprade a modré horce luskáčovité. Tých tu kvitnú celé koberce. Na štátnej hranici sa cesta lomí prudko doľava a priesekom v kosodrevine pomerne prudko stúpame. Míňame ďalší prístrešok a čoskoro sa pred nami objaví skalnatý vrchol Babej hory. Dostaneme sa naň niekoľkými serpentínami. Sme vo výške 1723 metrov nad morom. Na vrchole je kamenný pomníček a nezmyselné množstvo rôznych stĺpov a stĺpikov s tabuľami (také množstvo ich asi nie je nikde na Slovensku). Z vrchola sa odokrýva krásny panoramatický výhľad, dominujú mu blízke vrcholy Malej Babej Hory a Pilska na jednej strane, hrebeňa Západných Tatier na druhej strane. Dolu pod nami sa ligoce hladina Oravskej priehrady. Na severnej strane vrchola je navŕšená kamenná stena, ktorá chráni turistov pred nárazovým vetrom. Tu v jej závetrí si väčšina tých čo dosiahli vrchol odbaví obednú a poobedňajšiu siestu.
Ďalej pokračujeme hrebeňom po modrej turistickej značke (na slovenskej strane, na poľskej ide červená) do sedla Brona. Z vrcholového skalného platá klesáme po trávnatej hrane mohutného kopca popri viacerých skalných útvaroch a morénach. V sedle môžeme na stromoch obdivovať bujné lišajníky. Celkove sme sem z vrchola klesli asi 320 výškových metrov.
Na Malú Babiu horu vybehneme po je trávnatom svahu za chvíľu. Poslednýkrát sa nám naskytne pohľad na rozložitý masív jej staršej vyššej sestry a po červenej značke začíname klesať smerom na juh. Zhruba 500 metrov ideme ešte po trávnatom hrebienku, kde môžeme obdivovať viaceré kvietky. Následne sa vnoríme do hustého smrekového lesa. Lesný chodník sa neskôr mení na cestu a klesanie sa postupne zmierňuje. Popri bývalej horárni Borsučie schádzame na rázcestie Pod Borkom a čoskoro sa napojíme na modrú turistickú značku, po ktorej prídeme k zaparkovanému autu.
Náš výlet sa uskutočnil v polovici augusta. Vďaka dlhodobo priaznivej poveternostnej situácii sme vychytili práve dobu "hubárskeho raja" a tak množstvo dubákov rástlo častokrát iba niekoľko metrov od turistického chodníka. Ostatná paleta a pestrosť tu rastúcich hubových druhov by umožnila i nafotenie podkladov pre nové vydanie hubárskeho atlasu...
Celá trasa je zachytená na mape č. 102 – Orava - Beskid Zywiecki (Oravské Beskydy - Vodná nádrž Orava). Obsahuje aj časové údaje pre plánovanie výletu a súradnicovú sieť GPS. Náš okruh trval cca 8 hodín, pričom v čase je zahrnuté fotografovanie, krátka obedná siesta na vrchole a príležitostné hubárčenie. Čistý čas prechodu okruhu je 5,5 - 6 hodín.