Preskočiť navigáciu

Za vodnými mlynmi Malého Dunaja
Výlet s turistickou mapou VKÚ a.s. č. 153 - Podunajská rovina - Diakovce

mapa
Na tomto mapovom liste tvoria dominanty najmä dve údolné nivy - Vážska a Malodunajská. S tým súvisí aj ich využitie pre cykloturistiku, fotosafari, rybolov a kombinované moto-pešie potulky. A na jednu takúto sa dnes vypravíme. Predmetom nášho poznávania budú mlyny na Malom Dunaji, ktorých tu kedysi údajne bolo 18-20. Pre rýchlejší presun medzi nimi môžeme použiť auto alebo bicykel. Náš výlet začneme v obci Tomášikovo, na jej severnom okraji. Tu je vyznačená odbočka k prvému mlynu, vyraziť k nemu môžeme od kostola alebo horného okraja obce. V oboch častiach sa nachádzajú smerové tabuľky. Čaká nás 2,4 km presunu najprv po asfaltkách po okraji obce, neskôr po spevnenej poľnej ceste. Asi v polovici odbočíme kolmo vľavo a poľnou cestou po 1,2 km smerujeme k blízkej usadlosti. V závere sa dostávame k Malému Dunaju - malebnej zátoke s kolovým dreveným mlynom. Pri ňom je malá lúčka so starými vŕbami a peknou vodnou kvetenou. Mlyn je muzeálne prístupný, patrí pod Vlastivedné múzeum v Galante. Pri prehliadke vám pustia i vodné koleso a tak si možno predstaviť dobu, kedy sa tu mlelo. Vrátime sa späť do Tomášikova a pokračujeme 5 km južne do obce Jahodná. Tu pri kostole zabočíme vľavo a stále rovno pokračujeme 1,2 km až k Malému Dunaju. Tu sa dostávame k areálu vodného mlyna. Kedysi ich tu bolo niekoľko, zostal iba jeden. Ten je situovaný pri ramene a nie je prístupný, patrí elektrárňam. Dá sa však pozrieť zvonka alebo z druhého brehu. Naň sa dostaneme mostom pre cyklistov a peších. Celá lokalita je veľmi pekná, je tu rekreačné zázemie Jahodnej, niekoľko reštaurácií, prístavisko a požičovňa lodí. Ďalej pokračujeme do obce Dunajský Klátov. V jej strede odbočíme vľavo a cca. po 1,5 km prídeme k areálu vodného mlyna. Je opravený a muzeálne prístupný. Budova je murovaná, koleso a náhon originál drevený. Je umiestnený na Klátovskom ramene v peknom prostredí Soľného ostrova. Prechádza tadiaľto i trasa náučného chodníka, pri mlyne sa k nemu nachádzajú i tabule. Tu náš výlet končí. Každý si môže vybrať, kade sa vyberie ďalej. Celý výlet je zachytený na mape č. 153 - Podunajská rovina - Diakovce. Môže sa absolvovať na aute alebo na bicykli, od čoho závisí aj jeho celková dĺžka. Je však dobré si naň vyčleniť pol až jeden celý deň, nakoľko v okolí mlynov je malebná malodunajská príroda.